Interview met Taeke Dijkstra, bondsscheidsrechter voor Invicta/Frigro

Een aantal mensen doen veel zaken achter de schermen binnen onze clubs. Ook Taeke Dijkstra is zo iemand en gaat wel eens alleen op pad om een wedstrijd te fluiten bij een andere club. Wie is Taeke Dijkstra en waarom fluit hij eigenlijk?

Taeke Dijkstra is 41 jaar en woont zijn hele leven al in Gerkesklooster. Hij is trotse vader van maar liefst vier kinderen (die je allemaal kunt herkennen aan hun herkenbare mooie oogjes) en is getrouwd met Klaske de Vries. Hij heeft vroeger op het Lauwers College (HAVO/VWO) gezeten en heeft daarna in 2001 de studie werktuigbouwkunde gehaald. In deze tijd kreeg Taeke ook een ongeluk waarbij hij aardig werd teruggeworpen op zichzelf. In deze tijd stond zijn leven even stil maar waren er vrienden die klaar stonden voor hem. Taeke zijn positieve instelling en discipline hebben hem in deze tijd er doorheen gesleept maar hij heeft dus een poos niet kunnen korfballen. Momenteel werkt Taeke bij Philips.

Taeke is begonnen met korfballen op zijn zesde jaar en is tijdelijk gestopt met spelen op zijn 31ste jaar. Maar niet alleen binnen de korfbalwereld is Taeke actief, ook binnen de kerk en de muziek (trombone) werden/worden  er de nodige zaken voor anderen gedaan. Momenteel gooit hij na jaren weer enkel wel eens een balletje in het huidige derde (en hij kan het nog steeds, kan ik zeggen).  Hij ziet zichzelf als hardwerkende korfballer met niet verschrikkelijk veel inzicht.

Taeke werd in 1999 op zijn 22 ste gevraagd door Klaas Spriensma om jeugdwedstrijdleider te worden en deed dat. En 3 jaren daarna werd hij zelfs bondsscheidsrechter. In 2012 is Taeke ook nog beoordelaar geworden voor de club Frigro omdat dat in deze tijd een verplichting werd en omdat hij in deze tijd ook wel wat blessuregevoelig was. Taeke vindt fluiten leuker dan beoordelen. Waarom vind je fluiten leuk?

• Het is goed om iets voor de club te doen.
  • Het voordeel van fluiten is dat je zelf kunt aangeven wanneer je wel en niet kan.
  • Het leiderschap is iets wat me aanspreekt en waarbij ik in mijn werk ook voordeel van ervaar.
  • Je leert het spel beter snappen door te fluiten.
  • Het is mooi om te genieten van het spelplezier van andere korfballers.
  • Door te fluiten leer je ook om te gaan met kritiek.

Hoe zie je jezelf als scheidsrechter?

• Een scheids op de achtergrond, je moet de scheids niet merken.
  • Een duel tussen spelers moet kunnen, zeker als het van beide kanten komt waarbij ik de grens aangeef als het nodig is.
  • Spelers en scheidsrechter moeten elkaar in hun waarde laten want iedereen is gelijk. Ook een scheids is onderdeel van het spel en staat er niet boven.

Taeke is momenteel trainer/coach van een jeugdploeg waar zijn 2 oudste zoons ook in spelen. Hij vindt het als coach leuk om een verbindende rol te vervullen en elk kind in zijn waarde te laten en vanuit hun eigen individuele ontwikkeling ook het team te laten groeien.

Taeke, ik wil je bedanken voor dit fijne interview. Ik hoop via dit interview jou goed te hebben neergezet als persoon. Ik zie een bescheiden persoon die veel voor anderen doet en ook binnen de club zijn we blij met zulke mensen. Taeke, onze dank is groot!