In memoriam Piet Kalsbeek

In memoriam Piet Kalsbeek  * 12 augustus 1932     10 juli 2022

Piet Kalsbeek was één van de oprichters van korfbalvereniging Invicta. Op de oprichtingsvergadering op 9 april 1963 kwamen maar liefst 60 personen. KV Invicta kon hierdoor starten met twee twaalftallen. Piet was naast actief speler ook tien jaar voorzitter (1967-1977). Tijdens zijn voorzitterschap begon KV Invicta met het opzetten van jeugdteams. Dit had natuurlijk heel wat voeten in de aarde, maar was een belangrijke stap om de toekomst van de vereniging te waarborgen. Op 18 augustus 1977 werd hij benoemd tot erelid van de vereniging. Op 17 september in datzelfde jaar werd hij bovendien benoemd tot lid van verdienste van de afdeling Friesland. Ook is hij bestuurslid van het Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond geweest.

Piet heeft de vereniging vele jaren gedragen. Hij zorgde persoonlijk voor de ledenaanwas door de jeugd te benaderen om mee te doen aan de korfbalsport. Hij zorgde er daarnaast  voor dat de spelers bericht kregen over het tijdstip van de wedstrijden en dat in een tijd dat er nog geen sociale media waren! Ook regelde hij het vervoer.

Ook zorgde hij ervoor dat er voldoende seniorleden waren voor een wedstrijd. Kwam hij tekort, dan ging hij persoonlijk bij de mensen langs om ze over te halen om te spelen. Door zijn grote gedrevenheid slaagde hij hier vaak in. Hieruit blijkt wel dat hij zeer fanatiek was. Niet alleen binnen de lijnen, maar ook als supporter liet hij letterlijk van zich horen.

In 1992 kwam er een einde aan zijn actieve loopbaan. Hij is altijd betrokken gebleven bij de vereniging, zowel bij jong als oud. Bij feestelijke aangelegenheden, zoals een Playbackshow , was hij vaak samen met zijn vrouw Sjoukje  aanwezig. Bijna alle thuiswedstrijden werden door het echtpaar bezocht. Na de wedstrijd bleven ze vaak nog even gezellig zitten onder het genot van een hapje en een drankje.

Wij zijn zeer erkentelijk voor alles wat Piet voor de vereniging heeft betekend.

Hij zal gemist worden binnen onze vereniging.